Overslaan en naar de inhoud gaan

Veelgestelde vragen

Hoe bereid ik mijn bezoek aan Planten & Potterie Van Doorslaer voor?
  • Neem foto’s van je tuin en maak een kleine schets.
  • Doe inspiratie op in onze webshop, in boeken, tijdschriften of via Pinterest.
  • Check je grond: heeft je tuin arme, klei- of zandgrond?
Hoe onderhoud ik mijn tuin?
  • Giet je planten dagelijks bij droge perioden.
  • Geef je planten meststoffen vanaf maart t.e.m. oktober.
  • Snoei stevig bij om je planten een boost te geven.
     
Hoe plant ik mijn tuinplanten het best?
  • Maak een plantgat op de plek waar je de plant graag wilt.
  • Meng de bestaande grond met bodemverbeteraar zodat de planten makkelijker inwortelen.
  • Dompel je plant onder in een emmer water.
  • Plant nooit dieper dan de pot waarin je de plant hebt gekocht.
Hoe zorg ik ervoor dat mijn tuin in het oog springt?
  • Een meerstammige boom of mediterraanse planten zorgen voor een eye-catcher.
  • Verfraai je terras met potten en bloeiende planten.
  • Zorg voor een kruidenbak!
  • Creëer een hoekje met plukfruit.
  • Lok vlinders en bijen me borders van vaste planten.
  • Zaai een bloemenweide en pluk de hele zomer door je eigen veldboeket!
     
Hoeveel water moet ik mijn kamerplant geven?

Geef voldoende maar ook niet teveel water. Kijk de potgrond na door eraan te voelen, een licht vochtige grond is voor de meeste kamerplanten aangeraden. Opgelet: de wortels mogen niet in het nat staan. Daarom plant je je kamerplant best in een kweekpot die dan in een buitenpot of cache-pot komt te staan. Rechtstreeks in de buitenpot planten is voor een kamerplant geen goed idee omdat je dan geen zicht hebt op de wortels en het water en zo wortelrot kan ontstaan. In de wintermaanden geef je je kamerplant minder water omdat ze dan in rust zijn.

Kan ik mijn bestelling laten leveren?

"Wij brengen planten naar tevreden klanten", is voor ons niet enkel een leuze.

Indien je dat wenst leveren we jouw bestelling bij uw thuis of op locatie (voorbij de oprit, verhard):

Zone A:
Meise + buurgemeenten (Merchtem, Wemmel, Londerzeel, Kapelle o/d Bos en Grimbergen)
- <€50: transport €20
- > €50: transport gratis

Zone B:
Vilvoorde, Zemst, Asse, Opwijk en Buggenhout
- <€100: transport €40
- >€100: transport gratis

Zone C
Andere gemeenten
- <€150: transport €60
- >€150: transport gratis

Leveringen gebeuren op woensdag en zaterdag, tussen 10u en 13u of in overleg.
Eventuele leveringskosten worden bij levering afgerekend (cash of bancontact).
Voor leveringen verder dan de oprit en onverhard komen wij met 2 personen, een transpalet en oprijplaten. Hiervoor wordt een kost van €60/uur aangerekend.

Kleine vrachtwagen met chauffeur: €20 per begonnen uur incl. BTW.
Grote vrachtwagen met chauffeur: €60 per begonnen uur incl. BTW.
Inpotten ter plaatse: €20 incl. BTW.
Kostprijs voor leveringen voorbij de brievenbus is in overleg en afhankelijk van de te leveren goederen.

Levering voor professionelen gebeurt in overleg met Van Doorslaer Planten & Potterie en rekening houdend met beschikbaarheid. Gelieve hiervoor contact op te nemen via kwekerij@plantenvandoorslaer.be

Kan ik mijn bestelling terugbrengen?

Je kan je bestelling tot 14 dagen na aankoop terugbrengen op vertoon van je aankoopbewijs, als het gaat om niet-levende artikels. Indien de artikels in originele ongeopende en onbeschadigde toestand verkeren krijg je het aankoopbedrag terug onder de vorm van een waardebon met geldigheid van 6 maanden.

Mag mijn plant in direct zomerlicht staan?

Afhankelijk van de soort staat jouw kamerplant liever in het licht of op een plek met weinig licht. Op de webshop kan je onder de titel “Kamerplanten” zien welke soorten beter tegen het licht kunnen en welke liever op een plek met weinig licht staan. Zet je kamerplant echter nooit in de directe zomerzon achter het glas.

Mijn kamerplant hangt door langs één kant. Wat moet ik doen?

Draai de kamerplant bij het watergeven een kwartslag. De meeste kamerplanten groeien naar de zon toe. Als je hem draait zal hij gelijkmatig groeien en niet beginnen doorhangen naar één kant.

Mijn kamerplant heeft bruine bladeren. Wat moet ik doen?

Snoei oude en bruine bladeren uit je kamerplant. Zolang ze aan de plant blijven zal je kamerplant er energie in blijven steken die beter naar nieuwe bladeren gaan. Door ze te snoeien zal je plant uiteindelijk beter groeien en gezonder blijven. 

Mijn kamerplant vangt veel stof. Wat moet ik doen?

Vergeet de bladeren van je kamerplant niet af en toe te benevelen en af te stoffen. Als er teveel stof op de bladeren terecht komen kan de plant minder goed ademen, ziet hij er ook minder mooi uit en zal hij minder snel groeien. Maak het jezelf gemakkelijk en zet je kamerplant even buiten tijdens een kleine plensbui, zo doet de natuur het werk voor jou!

Moet ik mijn kamerplant meststoffen geven?

Vanaf maart groeien en bloeien de meeste kamerplanten. Door je kamerplant meststoffen te geven, laat je je kamerplant floreren. 

Wanneer plant ik mijn tuinplant?
  • Hagen en bomen uit volle grond plant je best van november t.e.m. maart. 
  • Heesters, fruitbomen, rozen, vaste planten, bodembedekkers,… uit pot kan je het hele jaar door planten.
  • Bloembollen plant je in het najaar om in het voorjaar een mooi resultaat te hebben!
     
Wanneer verpot ik mijn kamerplant het best?

Je kan je kamerplant best verpotten in het voorjaar en dit ongeveer één keer elke twee jaar. Hou de wortels van je kamerplant in de gaten. Het is een goed idee om je kamerplant te verpotten wanneer je merkt dat de binnenpot te klein wordt. Dit kan je zien aan de grootte van de plant, maar ook aan de wortels. Als deze onderaan de binnenpot door de gaatjes heen groeien is het tijd om te verpotten.

Wat zijn de leveringsvoorwaarden?

Het afgesproken tijdstip van levering door Planten van Doorslaer NV is steeds bij benadering en niet bindend. Het overschrijden van de voorziene termijn kan aldus geen aanleiding geven tot schadevergoeding, indeplaatsstelling of beëindiging van de overeenkomst ten laste van Planten Van Doorslaer NV.
Leveringen worden geleverd tot over de eerste drempel. Indien de klant een levering wenst die verder reikt, dient dit bij de bestelling vermeld te worden en zal de klant een meerprijs worden aangerekend zoals afgesproken met Planten Van Doorslaer NV.
Het is de verantwoordelijkheid van de klant om Planten Van Doorslaer NV het correcte leveringsadres door te geven alsook enige belangrijke informatie (wegenwerken, doodlopende straat, toegang tot de tuin/woning, ...) die relevant is voor de levering. Indien tijdens de levering blijkt dat omwille van (eventueel tijdelijke) omstandigheden, die niet voorafgaand de levering gemeld werden aan Planten Van Doorslaer NV, het niet mogelijk is om de levering op een veilige en verantwoorde manier uit te voeren, heeft Planten Van Doorslaer NV het recht om de levering te annuleren. De extra kosten die ontstaan omwille van deze annulering, zullen integraal door de klant gedragen worden.
Wijzigingen in de bestelling kunnen steeds een wijziging in de vooropgestelde levertermijn tot gevolg hebben.